Saturday 29 December 2012

LAYAN JE.....

Bismillah
As Salam

Pagi ni terase nak makan bubur berlauk.Dulu masa arwah ade boleh di kate kan dua minggu sekali aku mesti masak bubur ni.Bdk 2 pun suke sangat.Kalau  keluarga aku ler,bubur ni makan mase domam je.Tapi sejak aku kawin dgn arwah aku pelik ape pesen diorang ni mkn bubur pagi 2,siap ade lauk sekali.Bila dah masuk sebahagian keluarga dia,aku mesti biase kan .Kesudahnye dah jd peberet aku , lg 2 kene ade lauk yg best. Aku masak sekaliharung utk mkn tengahari.Sonang...

Kali ni aku masak guna rice cooker je.Biase tenggek atas dapur,tp ari ni aku dah kelewatan bangun,lps subuh tdo balik,mgantuk la wei...jd rice cooker la penyelamatnye.Cepat sikit masak.Kang budak 2 ni bangun tau nak makan je
Tapi si macha kecik aku ni tak makan bubur 2 ni,mau dia muntah kang.Ari ni ko makan roti je dik,atau minum susu je la.Pelik betul bdk ni.Ari ni ezema dia dtg balik.Satu badan merah 2 gatal.Ni pasal mkn ayam mlm td la ni.Semalam bdk 2 ni nak mkn kfc,bkn bdk yg benaunye,aku yg tak de mood nak msk smlm.Selalunye dia mkn kentang n coslow je,tp smlm dia nak mkn ayam pulak.Ha amik kau dah kene balik gatal 2 tu.Baru nak baik.Ari tu mkn otak 2 pun mcm ni jgk.Nak larang pun x boleh ,dia dah besar dah pandai nak makan.
Tadaaaa...ni lauk utk bubur aku.Asam pedas n sambal goreng tu dari dapur mak aku.Semalam dia bg,tp smlm aku py mood mcm org jiwa kacau,jd lauk tu aku simpan je dlm fridge.Sambal tu je aku garingkan,perghh sedap mkn dgn bubur panas 2.Kangkung goreng belacan n kentang goreng kicap tu mmg lauk biase aku buat utk mkn dgn bubur.^..^

Sebenaunye plan ari ni mmg nak kemas guma n nak siapkan brg 2 sek budak 2 ni..Kononnye la. Pukul 10.30 aku dpt panggilan tel ,utk pergi ke majlis penyampaian baucer bantuan bj sekolah lagi.,Dah tu, terkejau 2 le aku kejutkan bdk 2 ni.Suruh mandi,minum dulu,pas tu antar si macha aku kat umah mak.Leceh nak bwk dia .Sampai sane,majlis pun dah abis,wakawaka...Nasib baik ade org tgh yg amikkan baucer tu dulu.
Baucer tu kene tukar kat kedai yg diorg tetapkan.Alhamdulillah dapat sepasang kasut n 2 pasang baju.Murah rezki bdk 2 ni,kasut je dapat dah dekat 7 pasang.Baju ,seluar sume ade extra.Boleh simpan untuk tahun depan.Syukur sangat 2.
Pas tu ,tak terus balik,MCD 7079 ni melencong g mahkota prade.Melampau kan,dah sekali jln tu,aku pulun ler.Niat yg pertama mmg nak pi betulkan jam aku kat watatime mahkota.
Tp yg buat aku bengang dah tibe kat situ jam aku pulak ttinggal dlm kete.Tak ke menggong aku ni.Dah ler paking kemain jauh lagi.2 x aku pusing kat bandar hilir tu br dapat paking,itu pun dkt dgn kolam renang MBMB.Time cuti sekolah ni kan,org melaka jgn keluar la,duk guma je,jln jem gile,bkn main ramai lg org kat bandar hilir tu.Nyaimpah .
Bdk 2 ni mmg dah bengang ,penat bejalan.Aiman biase ler dah panjang muncung dia.Pas tu pujuk 2 aku nak bola pulak.Dah name anak lelaki kan,bola mmg tak lepas.Dulu arwah yg dok layan bab 2 bola ni.Aku mmg tak amik pot pun.Nak bola dia belikan,nak bj bola pun dia beli kan,nak kasut bola,nak sim pad(ntah betul ejaan dia aku pun x tak tau)pun dia belikan.Tgh mlm ade perlawanan bola kul 3 pagi pun sanggup bangun same 2 tgk bola.Sekarang ko heret mak kau ni same eh.No,no,no...
Puas ati dia dapat yang ni.Yang ari tu beli kat sukan antarabangsa ntah mane dia campaknye.
Ni bab yg aku malas nak buat.Jahit lencane sekolah.Mmg tak suke betul nak buat benda ni.Tp klau aku x buat sape yg nak buat kan.Tak kan ni pun nak suh org jahitkan.
Lomah betul den nak memulakan .Relax..relax...bukak econ ,duk sorang 2 dalam bilik,pelan 2 buat keje aku.Bdk 2 ni aku suruh tgk tv kat luar, kalu duduk same 2 dlm bilik ni,mau meroyan aku kang.
Ha siap jgk akhirnye.
Lepas ni nak balut buku pulak...

Tukang kacau

Malam ni sepatutnye aku g kenduri kat rumah pakngah.Tapi si naqib dah tdo pulak.Nak kejutkan,takut merenget je nt. Ingatkan nak pegi kenduri,tak payah ler masak,nak makan ape ni,ni perut aku dah bebunyi ni,sape nak jawab ^.......^


No comments:

Post a Comment